Lift in een Passiefhuis

Waarom zou iemand een liftschacht in zijn huis installeren? Kunnen mensen niet gewoon de trap opgaan? – Het is beter voor hen. We zijn het er helemaal mee eens. En als je ooit een woonlift hebt gebruikt, zul je het veel langzamer vinden dan de trap.

Er zijn echter enkele dwingende redenen om de liftschacht te overwegen – let op het sleutelwoord – schacht. We installeren geen lift – maar we installeren de schacht, die vrij goedkoop blijkt te zijn, zelfs als we het op de dure manier doen (meer daarover hieronder). Hier is ons denken:
We hebben senioren dicht bij ons zien wonen met hun volwassen kinderen. Het is echt moeilijk voor hen om de trap op en af te gaan. We willen een huis dat uitnodigend is voor onze ouders. We hebben een slaapkamer en een volledig bad op de hoofdverdieping geplaatst – maar er zijn nog steeds trappen om van buitenaf naar de eerste verdieping te gaan. De lift vergemakkelijkt de toegang tot het gebouw. De grootouders kunnen er ook gemakkelijk hun kleinkinderen bezoeken die boven in hun bed slapen, of met de familie in het hol gaan zitten voor een film, enz. Meer over een traplift installeren

Soms zit een familielid in een rolstoel. De huislift omarmt dit. En niet te vergeten, ieder van ons kan ’s nachts rolstoelgebruiker worden. Een huis dat klaar is voor een lift is één probleem minder tijdens een traumatische gebeurtenis die het leven verandert.
De lift kan het verplaatsen van zware of grote voorwerpen veel eenvoudiger maken – zoals piano’s.
Ruimte die verloren gaat aan de lift gaat niet verloren, tenzij de lift is geïnstalleerd. De lege schacht (met op elk niveau geïnstalleerde vloeren) kan dienen als voorraadkast, poederkamer (met sanitair), kast, rotsklimwand (geen vloeren), enz. Wij zijn van plan om de schacht op deze manier te gebruiken, totdat er daadwerkelijk een huislift is geïnstalleerd.

Bedoeld voor een economische installatie, zijn de schachten voor woonliften bedoeld om te worden gebouwd met behulp van reguliere framing hout, met noppen op afstand extra-close en dikkere multiplex omhulsels, of het gebruik van 2×12’s op de platte, geflankeerd door noppen binnen de muur framing. Exacte details zijn per fabrikant van de lift. Wat niet expliciet is aangegeven is dat deze wanden bedoeld zijn voor een standaard hoogte, omlijst tussen de verdiepingen. Het idee is om de liftschacht te plaatsen in een ruimte waar overal een vloer omheen ligt, op alle niveaus. Dit is in ons ontwerp niet gebeurd. Omdat ons doel was om het gebouw van buitenaf toegankelijk te maken, moesten we de schacht in de buurt van een buitenmuur plaatsen en uiteindelijk plaatsten we de schacht in een rondlopende trap (de trap is geplaatst op de noordhoek van het gebouw – zie plattegrond). Zo komt een persoon die het gebouw binnenkomt via de noorddeur op de trapportiek, van waaruit hij de lift kan betreden.

De schachtwanden moesten ongeveer 28′ hoog zijn. Deze hoogte is een extra kostenpost voor het frame en zou, indien uitgevoerd in hout, veel meer ruimte in beslag nemen (hoge houten wanden gebruiken ook vaak diepe noppen). We hebben daarom een stalen frame gemaakt – kosten van het staal – ongeveer $6000 incl. levering. Betonplaat – $1000 arbeid en materiaal. Kraan – $600 minimale kosten).
Bovendien werden de muren rond de trap erg hoog – van de voetstukken tot het plafond van de 2e verdieping. 28′ lange 1.75″ x 9.5″ LVL’s (geconstrueerd timmerhout) werden binnengebracht om dit, 12″ OC, met dubbele king studs te behandelen. De LVL’s waren ongeveer $4.90/ft – zo duur als staal!

De stalen schacht komt precies op tijd aan vanuit Ontario Steel met alle benodigde certificeringen in een map. Onze jongens stappen op de truck en meten alles voor we gaan lossen. We zijn erg blij met hun werk. Recht en vierkant, en met goede lassen. Het stuk is allemaal 3,5 “x3,5 “x1/4″ dikke structurele stalen buis, en het afgewerkte gewicht is slechts ongeveer 2500 pond.

De kraanmachinist verwijdert de as van de vrachtwagen. We zetten hem weer op de oprit en zetten hem dan rechtop en in positie.

De as in zijn huis.

Kijk goed naar de 1/16″ HDPE plastic pakking onder de 1/2″ stalen plaatvoet. De gaten in de platen zijn 5/8”. Voorbereide stalen vulplaten zijn klaar voor gebruik. Standaard 1/2″ x 8″ HD gegalvaniseerde ankers houden het frame vast aan de 30MPa betonplaat met 10M wapening in beide richtingen. De pad is ongeveer 10″ dik – over sterk, echt. De bodem van de schacht is voorgelakt met een afwerkingslaag van email. De bovenste delen werden alleen in de grondverf gezet zoals we van plan zijn om er aan te lassen.

U kunt de 3″ dikke hoge sterkte (60psi) stijve XPS-schuimisolatie onder de pad zien. Dit materiaal was ongeveer $70 voor een 2’x8′ plaat.

Dus hoe gaat Passive House om met de liftschacht? – Ik heb geen officieel antwoord op deze vraag, maar neem aan dat het hetzelfde wordt behandeld als een trappenhuis – Het totale vloeroppervlak van de lift en de schacht wordt niet meegeteld. Aangezien we echter alleen de schacht installeren, verwachten we dat het oppervlak op drie niveaus wordt opgenomen in onze PHPP.
Ik moet ook de energiebehoefte van de lift in de loop van een jaar nog vaststellen. Nogmaals, we zullen dit probleem vermijden (w.r.t. naar PH-certificering) door de lift niet te installeren.